گروه شهری: شهردار تهران 23دی در همایش سالانه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری بر ضرورت مدیریت مدبرانه و هوشمند برای اداره امور تاکید و از بابت نبود مدیریت کارکردی و ساختاری به‌ویژه در مقوله بافت‌های فرسوده انتقاد کرد.

به گفته  دکتر محمدباقر قالیباف  مدیران و برنامه‌ریزانی که از قدرت و اختیارات لازم برخوردارند اما برای حل معضل بافت‌های فرسوده تصمیم‌گیری نمی‌کنند، فردای قیامت به این مردم باید پاسخگو باشند.

وی از نبود اهتمام در نوسازی بافت‌های فرسوده ابراز تأسف کرد و افزود: به‌عنوان مثال برای اخذ مجوز اوراق مشارکت نزدیک به 18 ماه دویدیم و موانع بوروکراسی را طی کردیم تا توانستیم مجوزش را دریافت کنیم.

قالیباف  با اشاره به سابقه 5 سال خدمت خود به‌عنوان فرمانده پلیس گفت: در بازدید‌هایی که به‌صورت ناشناس و شبانه از مناطق محروم شهر داشتم به چشم خود دیدم که معضل بافت‌های فرسوده تنها ساختمان‌های ناپایدار آن نیست بلکه، آسیب‌های اجتماعی، فقر، فساد، ناامنی، جرم و جنایت و حتی مرگ انسانیت است.

قالیباف ورود خود را به حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده گرچه به مثابه پای گذاشتن در یک میدان مین پرخطر دانست اما تاکید کرد که آگاهانه بود و به همین دلیل نیز همه پرخاش‌ها، توهین‌ها و تحقیرهای ساکنان بافت‌های فرسوده را که البته بخشی از آنها به تحریک بعضی‌ها بود به جان خرید.

به گفته شهرداری وقتی در یک بنای 45 متری در بافت فرسوده 3 خانوار زندگی می‌کنند و حتی اگر فوت کنند خرج کفن‌ و دفنشان را هم شهرداری باید بدهد، چگونه می‌توانیم آنها را تشویق به نوسازی کنیم با وام؟ یا خرید آن واحد 45متری که از بابت فروش آن نخواهند توانست خانه‌ای به همان اندازه اجاره کنند؟ شهردار تهران گفت: طبق ضوابط موجود شهرسازی اگر می‌خواستیم کار نوسازی بافت‌های فرسوده را پیگیری کنیم، مردم محروم این بافت‌ها ترجیح می‌دادند در همان خانه بمیرند تا آن را بفروشند یا بسازند.

وی تنها راه نوسازی بافت‌های فرسوده را ارائه تسهیلات ویژه نظیر ارائه پایان کار و صدور پروانه ساخت رایگان دانست؛ به‌طوری‌که شهرداری در بافت‌های فرسوده از مهم‌ترین منبع درآمدی‌‌اش به‌نفع محرومان صرف‌نظر کرد و هیچ‌گونه رویکرد اقتصادی و درآمدی در نوسازی بافت‌های فرسوده برای خود قائل نشد.

انتقاد از شهرک‌سازی‌‌ها در اطراف تهران

بخش دیگری از سخنان شهردار تهران بر استفاده بهینه از اراضی داخل شهر تاکید داشت.
به گفته قالیباف، چه ضرورتی دارد در فاصله 40‌کیلومتری از تهران که جای زندگی نیست و هیچ‌یک از امکانات زیر ساختی اعم از آب، برق، گاز، تلفن، موبایل، مترو و... فراهم نیست و20سال دیگر هم با میلیارد‌ها تومان اعتبار فراهم نمی‌شود شهرهای جدید ساخت، آن وقت اراضی داخل شهر مثلا بافت‌های فرسوده منطقه 12 با وجود برخورداری از همه امکانات زیرساختی به حال خود رها شود؟ وی اینگونه عملکرد‌ها را بحران در تصمیم‌گیری دانست.

قالیباف با طرح این سؤال که چرا سرانه‌های ملی را به تاراج می‌گذاریم، گفت: ما در قبال اینگونه تصمیمات بزن برویی در برابر مردم، دنیا، آیندگان و گذشتگانمان باید جوابگو باشیم.
شهردار تهران در این باره به تعبیری از شهید مطهری استناد کرد که عقل را حجت باطنی و پیامبران را با آن عظمت حجت ظاهری بشر می‌داند.

قالیباف از این سخن نتیجه گرفت که انسان در مقابل عقلش در پیشگاه خدا و مردم باید جوابگو باشد؛ مثلا وقتی چند هزار هکتار زمین با این همه امکانات در داخل و مرکز شهر وجود دارد، تحمیل این همه هزینه به اقتصاد ملی و اقتصاد شهر در خارج شهر چه دلیلی می‌تواند داشته باشد.

سرمایه‌گذاری در مناطق محروم

خرید پادگان قلعه مرغی با 500 میلیارد تومان اعتبار به همراه خرید مجموعه‌های دیگری نظیر انبار نفت، پادگان جی یا احداث زیبا‌ترین پل خاورمیانه در منطقه جوادیه و سرمایه‌گذاری 1200 میلیارد تومانی شهرداری در بافت‌های فرسوده در قالب نوسازان یک، دو و سه می‌تواند به منزله تحریک اقتصادی در بافت‌های فرسوده قلمداد شود.

شهردار تهران اضافه کرد: آغاز خط 3 مترو از جنوب بزرگراه آیت‌الله سعیدی و اتصال آن به میدان را‌ه‌‌آهن گرچه تصمیم سخت و نفس‌گیری بود اما من تاکید می‌کنم که تا خط 3 مترو از اول بزرگراه آزادگان نگذرد و به میدان راه‌آهن برسد، نمی‌گذارم به سمت شمال تهران حرکت کند؛

زیرا معتقدم با فراهم شدن امکانات زیرساختی زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تولید ثروت در این مناطق محقق می‌شود و دیگر لازم نیست به سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در مناطق جنوبی التماس کنیم.

وی تاکید کرد: در شهرداری کمربندها برای نوسازی بافت‌های فرسوده محکم بسته شده است و تلاش می‌شود از هر امکانی که در شهرداری هست حداقل برای کم کردن فاصله‌ بین شمال و جنوب استفاده کنیم.

10بهمن مرحله نخست عرضه اوراق مشارکت بافت‌های فرسوده

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در همایش روز گذشته گفت: از تاریخ 10 بهمن، مرحله اول عرضه اوراق مشارکت بافت فرسوده تهران به اجرا در خواهد آمد.

فریدون درویش‌زاده همچنین اظهار داشت: امروز توافقنامه‌ای میان شهرداری و وزارت مسکن به امضا خواهد رسید که طی آن خط اعتباری 30‌هزار تسهیلات بانکی- برای هر واحد 15 میلیون تومان و در مجموع 450 میلیارد تومان- در اختیار بافت فرسوده شهر تهران قرار خواهد گرفت و سقف این پول تا 20 میلیون تومان برای انبوه سازان افزایش خواهد یافت.

وی از آغاز مرحله سوم طرح سرمایه‌گذاری متری مسکن از 26 دی ماه خبر داد و گفت: این اتفاق فرصتی برای مشارکت مردم در نوسازی بافت فرسوده خواهد بود که حداقل 5 متر با مبلغ 5/4 میلیون تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

درویش‌زاده افزود: امکان تبدیل این قراردادهای مشارکتی به پیش خرید واحدهای مسکونی نیز فراهم است. دیروز همزمان با اعلام خبر کلنگ‌زنی پروژه مشارکتی خیام در منطقه 12 تصاویر این مراسم به‌صورت زنده در سالن همایش‌های صدا و سیما پخش می‌شد. 

مدیرعامل سازمان نوسازی در این باره اظهار داشت: این پروژه در 350 هزار متر مربع و با بیش از 250 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مشارکتی با شهرداری احداث خواهد شد. این پروژه با مشارکت بخش خصوصی به‌صورت چند منظوره (مسکونی، فرهنگی و تجاری) طراحی و در بافت فرسوده منطقه 12 به اجرا در خواهد آمد.

کد خبر 99458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز